Usedom – výlety na koloběžkách i kolech

Markéta na koloběžce

Od čtvrtka 22. až středy 26. července 2006, probíhala ve spojení zástupců KK Plzeň a spřáteleného týmu KIDOKAI Jablonec expedičně – relaxační výprava do bývalého východního Německa s cílem pobytu na druhém největším německém ostrově – Usedom.
Už od hranic bylo vidět a to nejen na kvalitě silniční sítě, že proud financí ze západu Německa neustává a od poslední mojí delší návštěvy před pěti lety byl udělán další obrovský skok v před. Ach jo, škoda, že jsme taky neměli západní česko.
Ale zpět k výletům na koloběžkách a kolech:
1. zastávka DRÁŽĎANY: město samozřejmě moc hezké a to podstatné výborná síť cyklostezek a pokud vedly po bílou čárou rozděleném širokém chodníku, vždy plynně navazovaly na silnici nájezdem, že ani velmi nízká koloběžka nemohla škrtnout stupátkem.
2. zastávka BERLÍN: co říci, světová metropole, kde se v poslední dekádě hodně moc stavělo a doposud ještě staví a je to znát. S trasami pro koloběžkáře a cyklisty v centru města platí minimálně to samé co v Drážďanech.
No a už jsme docestovali do cíle cesty na USEDOM. Počasí nám přálo, celý pobyt bylo prakticky bez deště, jasno, teplota vzduchu maximálně 28°C a moře 20 – 22°C. Na ostrově vede jedna hlavní silnice, na které je však zejména v letní sezóně hodně silný provoz. Ale téměř vše se dá navštívit po dobře značené páteřní cyklostezce, která vede od nejzápadnějšího Peenemünde už do polského Swinoujscie a je dlouhá okolo 55 kilometrů. Dále existují „lokální“ cyklo spojení mezi některými městečky. Hlavní cyklostezka je v hlavní sezóně spíše jen na výletní tempo, zejména s ohledem na silný cyklistický provoz a také proto, že občas vede přes lázeňské kolonády některých letovisek. Odměnou za zpomalení jsou však krásné pohledy na moře, místní flóru a ve městečkách na architekturu.
Přes rovinatý profil ostrova jsou v některých místech stezky sice krátká, ale i docela strmá stoupání až 16% ( mezi Koserow a Bansin). Nás – plzeňáky zpočátku zaskočil povrh této stezky, po opuštění civilizace se záhy v borovicovém lese cesta změní z asfaltu na relativně dobrý zpevněný povrh, ale jistě uznáte, že na úzkých silničních slickách to bylo, než se s tím člověk srovná, docela těžké. Cestovatelům se občas do cesty postaví i navátý písek, ale i tím se koloběžky probijí a odměnou nám byly prohlídky např. v Peenemünde muzea továrny na Hitlerovo rakety V1 V2, raketového křižníku i sovětské raketové ponorky.
Zážitkem je i samotná cesta na kole či koloběžce ostrovem. Z velké části jedete schováni pod stínem borovic a míjíte nesčetné vyhlídky na moře, vstupy k moři na pláže daleko od městeček, perete se s navátým pískem, po mírném odbočení od moře je tu najednou jezero, prostě paráda.
Kvalita služeb, vybavenost, německý smysl pro pořádek čistotu, ale bez např. bavorské upnutosti, zkrátka Usedom působil velice příjemně. Zatímco v Česku panovala tropická vedra, o 650 km výše bylo krásné léto, moře klidné i s velikýma vlnama, trochu dražší ale dobré pivo. My co jsme tam byli jednoznačně prohlašujeme, že je to určitě dobrá alternativa Jadranu. A vzpomínky z dětství (osmdesátá léta) na šedivý Stralsund, Zinnowitz, kouřící Trabanty, fronty na nákup i oběd, jsou už jen dávnou minulostí. Současný Usedom nabízí bezpočet možnosti vyžití na vysoké úrovni, zkrátka na expedici jsme si krásně odpočinuli.